fredag 26 oktober 2012

Vecka 25

Barnet

Bebisen väger nu nästan 660 gram och är ungefär 35 cm lång från hjässa till häl. Nu har den fått lite kroppsfett och ser mindre mager ut. Sinnenas utveckling har kommit en bra bit på väg. Undersökningar har visat, att ett 26-veckors foster reagerar på beröring. Om du lyser med en ficklampa på magen kommer bebisen att vända på huvudet, vilket betyder att synnerven har börjat fungera. 
Barnet kan känna igen din röst och reagerar mer på mammans röst än andra ljus. Ett korttidsminne har utvecklats. Barnet ligger och växer och mognar, många rör sig mycket medan andra är med stillsamma. Redan från vecka 23 har bebisen en chans att överleva en eventuellt för tidig födsel även om det ofta för med sig en del komplikationer.

Du
Nu växer magen och blir tyngre. Allt eftersom kan du få ont i ryggen, kramp i benen och känna ett tryck ned mot bäckenbotten. Kramper är vanligt och kommer att vara det även längre fram. Undvik att knipa med tårna. Barnet kan trycka på blåsan vilket medför att du måste gå på toaletten ofta. Det kan hända att du lättare blir andfådd nu. Tänk på din hållning och vila mycket

Egna tankar
Oj oj oj vad veckorna går fort hinner inte riktigt med. Har fortfarande svårt att förstå att jag har en bebis i magen och att jag så småningom ska bli mamma. Jag tror det är väldigt vanligt för de flesta blivande mammor och jag tror att man inte riktigt förstår det ens när man fått ut bebisen. Denna vecka har annars varit som de senaste. Går fortfarande på toaletten ofta och börjar bli lite mer andfådd än vad jag varit tidigare. Har även börjat känna av smärta i ländryggen. Inte så kul med tanke på att det är ganska lång tid kvar av graviditeten. Men jag har alltid haft dålig rygg. Skulle ha tränat upp den innan jag blev gravid men så blev det inte. Lite smärta får man väl trots allt stå ut med har ju ändå haft en väldigt bra graviditet hittills. I förrgår innan jag skulle somna så kände jag nog den kraftigaste rörelsen hittills. Jag tror att det kan har varit lillans fot som jag kände. Annars är rörelserna normala. Har börjat känna mer rörelser om jag sitter ner än om jag ligger.

Magbild vecka 24+0

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar