fredag 19 oktober 2012

Vecka 24

Idag går jag in i vecka 24, helt sjukt!!

Barnet

Den här veckan är din bebis c:a 21,5 cm lång från huvud till stjärt och väger omkring 750 gram.
Ansiktet är i stort sett färdigbildat. Ögonen sitter på sin plats även om ögonlocken fortfarande är slutna. Öronen har också de funnit sin slutliga placering och sitter nu där de kommer att sitta vid förlossningen.
Håret på huvudet fortsätter att växa och ögonfransar bildas. De flesta dragen ser nu ut som de kommer att 
göra när din bebis föds. Bebisen övar sin andning genom att andas in upp till en liter fostervatten per dag i de mognande lungorna. Hörseln är väl utvecklad. Barnet känner igen mamman, partnerns och eventuella syskons röster. Den hör även mammans hjärtslag. Nu börjar det bli trångt där inne. Barnet känner vad som är upp och ned. Balansorganet i innerörat har utvecklats. Nu börjar nästa viktiga utvecklingssteg av hjärnan. Nu har bebisen en chans att överleva en eventuell för tidig födsel även om det ofta för med sig en del komplikationer.
Du
Din livmoder har växt så att den når över naveln. Nu kan du känna hur det spänner och trycker ju mer magen växer. Du kan få en del krämpor som halsbränna, ryggont och ont i benen. Du kanske också måste gå och kissa oftare. Många drömmer livliga drömmar nu. En del gravida samlar på sig vatten och får svullna ben framemot eftermiddagen och kvällen. Lägg upp benen på bordet eller stolen och vila dig. Du kan också använda stödstrumpor. Dina bröst har blivit större och du behöver säkert större BH med bra axelband. Kanske har du uppmärksammat att vätska kan sippra fram ur brösten. Brösten förbereder sig för sin kommande funktion, mjölkproduktionen. Varje bröst kan öka 200-400 gram men det är mycket individuellt.

Egna tankar
Som jag skrev igår så har jag fått mycket halsbränna vilket är ganska obehagligt. Har även fått mer ont i svanken och i morse vaknade jag och hade världens kramp i ena vaden. Det här med att kissa oftare är något jag verkligen gör. Känns som jag sitter på toaletten hela tiden. Direkt efter jag varit på toaletten är jag kissnödig igen men oftast kommer de inte många droppar direkt efter. Förmodligen är det lillan som ligger och trycker på urinblåsan. Det känns spännande att lillan nu fått de flesta av dragen som hon kommer att ha när hon kommer ut. Vem är hon mest lik, mig eller Christian? Det känns också skönt att jag passerat det stadiet att ifall något skulle hända med lillan där inne så har hon iallafall en liten chans att överleva. Nu hoppas jag inte att så blir fallet, vill att hon ska växa till sig lite till. Jag längtar otroligt mycket efter en liten bebis nu och när jag och Christian pratar om det känns det helt overkligt att vi har en bebis här hemma om 4 månader. Då är vi föräldrar! Häftigt! Jag ser heller inte att jag växer något när jag kollar mig i spegeln. Men när jag tar bilder varje vecka så ser jag ju att det verkligen hänt något. Tror man blir lite blind på sin egen mage eftersom jag ser den varje dag. Därför är det kul med veckobilder så man får se själv att man växer :).
V 23+0

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar