fredag 23 november 2012

Vecka 29

Barnet
Nu börjar det verkligen likna en riktig liten bebis. Pojkar väger ofta lite mer än flickor.

Barnet växer och frodas. Nu är det ungefär lika långt som en vanlig skollinjal, men olika barn är olika långa redan nu. Barnet har antagligen fortfarande inte lagt sig till rätta utan ligger ibland med huvudet nedåt och ibland med huvudet uppåt eller åt sidan.

Vikt 1400 gram.

Mamman
Barnet och magen fortsätter att växa och det kan kännas som om dina inre organ trängs undan. Fostrets sparkar kan ses utanpå magen. Att känna mycket sparkar är helt normalt. En del känner mindre än andra. Från livmodern ner mot ljumsken går det så kallade livmoderband. När livmodern växer och livmoderbanden tänjs ut kan du känna en smärta som strålar ut mot ljumsken och blygdläpparna. Efter förlossningen drar banden ihop sig och besvären går över. Kanske känner du av förvärkar? Ett bra sätt att slappna av och dämpa dem är att lägga dig i ett varmt bad. När du slappnar av avtar värkarna.

Egna tankar
Jag ser inte så mycket att magen växer på veckobilderna jag tar. Tycker det har stått lite stilla nu. Däremot känner jag mycket aktivitet där inne. Hon vänder och vrider på sig men kan fortfarande inte avgöra vilken kroppsdel det är som syns men jag ser hur hela magen rör sig när jag ligger ner. Jag blir alldeles varm inombords när lillan kommunicerar med mig. Jag har slutat oroa mig för att något ska vara fel och njuter nu istället av att vara gravid. Den första graviditeten kommer aldrig mer att komma tillbaka och vara lik (förhoppningsvis) den andra graviditeten. Alla graviditeter är unika! Jag orkar fortfarande sköta hemsysslorna utan krämpor och är väldigt tacksam för det. Känner av en tryckande känsla ibland på ena sidan av magen men antar att det bara är lillan som ligger och trycker på någon nerv eller något. Jag fascineras över hur mycket som verkligen får plats inuti mig. Tarmar och annat som ska göra plats för vår lilla prinsessa!! Att vara gravid är något av det häftigaste som kan hända i ens liv. Nu är det bara 30 % kvar av graviditeten.



Magen v 28+0 <3 <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar