fredag 2 november 2012

Vecka 26

Barnet
Nu är bebisen lite drygt 35 cm lång från topp till tå och väger strax över 760 gram. Ögonen kommer att börja öppnas kring den här tiden och mot slutet av sjunde månaden kommer reaktionerna på ljud att mogna, eftersom hörselnerverna är mer utvecklade då. Bebisen fortsätter att ta små andetag som träning inför livet utanför, även om den än så länge andas fostervatten istället för luft.

Du
Hela kroppen påverkas av graviditeten. Därför är det viktigt för kroppen att vara i god kondition. Motion ökar konditionen och välbefinnandet. Om du är van vid att jogga, simma eller gymnastisera kan du fortsätta med det i samma utsträckning som förut men undvik gärna hård träning och tyngre sporter. Om du inte motionerar regelbundet kan du ta dagliga promenader eller cykelturer. Eller kanske simma någon gång i veckan. Du känner oftast själv vilket tempo som är bra för dig. Det finns även olika gymnastikgrupper för gravida. Hör med din barnmorska!

Egna tankar
Jag försöker hela tiden tänka på vad jag stoppar i mig och försöker äta tre frukter och dagen och grönsaker. Jag känner fortfarande inte så mycket av graviditeten. Magen är fortfarande inte så stor så det är ännu inte jobbigt att böja sig. Eftersom jag är ganska bredhöftad så tror jag att jag inte kommer få så stor mage utåt utan blir mer stor på bredden men det återstår att se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar