tisdag 15 januari 2013

Förlossningsbrev

Har precis skrivit färdigt förlossningsbrevet. Känner mig riktigt nöjd med det! Känns skönt att ha det gjort och nu känns det verkligen inte långt kvar tills det är dags. Jag vill bara att hon ska komma ut nu så vi får lära känna varandra. Längtan är stor!
Här kommer mitt förlossningsbrev:


Förlossningsbrev

Towe Andersson, 87xxxx-xxxx
Beräknad förlossningsdatum: 14 februari 2013
Förlossnings partner: Christian, sambo och barnets pappa


Bra att veta: Har under graviditeten haft mycket tankar kring förlossningen och känt en rädsla över den. Därför vill jag att ni på bästa sätt ser till så att allt går så smidigt som möjligt. Jag vill ha lavenmang. Detta är vårt första barn. Vi väntar en dotter.

Förlossningen
Vill föda vaginalt. Christian tar beslut om jag inte kan! 
Om det blir fara för vår dotter p.g.a. vaginal födsel är akut kejsarsnitt okej.
Vill gärna bada. Testar gärna pilatesboll. Vill gärna gå runt med en gåstol.
Vill ej att ni använder sugklocka eller tång
, om detta blir ett måste ska det ske genom ett gemensamt beslut mellan Christian och mig. Om barnet behöver tas ifrån mig vill jag att Christian följer med. Jag vill ha mitt barn på magen/bröstet när det är fött för att hon själv ska leta sig till brösten för att få in rätt ”amningsteknik”. Jag vill att ni väntar några minuter med att klippa navelsträngen detta för att minska risken för järnbrist. Christian klipper navelsträngen.
Smärtlindring
Vill ha epidural spruta om smärtan är intensiv och jag känner att jag inte klarar det utan (erbjud i tid), vill även ha lustgas. Massage, värmedyna och dusch/bad är varmt välkommet.
Om jag behöver sys vill jag ha bedövning och att självupplösande tråd används.
Vill ej ha – akupunktur, sterila kvaddar, PCB, pudendus. Helst ej morfin.
Förlossningsställning
Vill gärna testa mig fram vilken som känns bäst. Rekommendera gärna det som ni anser är bäst.

Barnmorskan
Ber er att göra allt ni kan för att jag inte ska spricka. 
Vi vill inte att läkarstudenter ska närvara under förlossningen. Vill ha en kvinnlig barnmorska. Påminn gärna om mat och dryck. Om komplikationer uppstår är det viktigt att ni informerar mig och Christian om vad som sker. Det är viktigt att Christian känner sig delaktig i förlossningen. Därför vill jag att ni inte glömmer bort honom utan frågar honom hur han mår eller känner osv. Vi önskar ett familjerum efter födseln!

Rädd för
Sugklocka och tång. Att bli klippt och att spricka. Att mitt barn ej ska må bra! Att amningen inte ska fungera. Vill gärna ha hjälp med detta om det ej funkar.

1 kommentar:

  1. Det blev ju jätte bra!! :) Jag känner en liten lättnad av att ha skrivit det :)

    www.liten2013.wordpress.com

    SvaraRadera