lördag 29 september 2012

Vecka 20

Jag är nu inne i 20 hela veckor (20+1) och såhär står det om denna vecka.
Halva graviditeten har gått. Man börjar få en mage som alla kan se och livmodern når ända upp till naveln.
Fostret väger nu ungefär 350 gram och är runt 24 centimeter långt från huvud till häl. Det har fått ögonfransar och kanske lite hår på huvudet. Ögonlocken är färdiga. Fingrarnas naglar växer, men de täcker inte hela fingertoppen än. Svettkörtlarna blir färdiga nu, men fostret kommer inte att börja svettas förrän efter sin födsel.
Fostret har fått känsel, och kan reagera på smärta. Det kan göra avancerade rörelser som till exempel bakåtkullerbytta.
Egna tankar: Jag mår fortsatt väldigt bra och har, enligt min våg, inte ökat något i vikt ännu. Vi får se om det stämmer nästa vecka då det är dags för besök hos barnmorskan. Första besöket sedan inskrivningen. Tankarna går mycket kring om barnet mår bra där inne eller inte, jag hoppas verkligen att allt är som det ska. Det är jobbigt att inte gå och veta än. 
Magen börjar synas nu och det är skönt att de är en gravid mage som syns och inte bara extra fett för att man ätit för mycket. Jag känner mig inte mer hungrig än vanligt och tröttheten har börjat avta nu med. Jag mår helt enkelt alldeles normalt.

 V 20


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar