torsdag 20 september 2012

Vecka 19



Kroppen: Nu kan man känna livmodern under naveln och den är ungefär lika stor som huvudet på ett nyfött barn. De flesta känner att fostret rör sig vilket brukar kännas extra bra om man tidigare har haft svårt att tro att det verkligen finns ett barn där inne. Man mår ofta bättre och känner sig piggare eftersom graviditeten går in i ett lugnare skede.

Fostret: Fostret är nu ungefär 22 centimeter långt, väger runt 280 gram och kan knäppa sina händer. Fosterfettet är tjockt och täcker hela fostret. Huden över hela kroppen har även fått små tunna hårstrån, som kommer falla av innan fostret är fullgånget. De har också till uppgift att skydda den känsliga huden.
I magsäcken och tarmarna börjar den vätska bildas som kommer att behövas för matsmältningen. Bakom anlagen för mjölktänderna finns nu även anlagen för de permanenta tänderna som barnet ska få senare i barndomen. Flickfostrets äggstockar har redan fått anlag till hennes framtida äggceller.

Egna tankar:
Varje måndag går jag in i ny vecka. 
Tänk att jag snart är halvvägs i graviditeten. Hur fort har inte det gått sen vi fick beskedet att vi ska bli föräldrar? Magen börjar puta ut mer och mer nu och snart går det nog inte att undvika att visa magen, oavsett vad man har för kläder på sig. Men vad gör väl det, de är ju bara mysigt med en söt liten gravidmage. 

Jag är väldigt trött just nu och inte blir det bättre av att det är intensiva dagar och veckor i skolan framöver, plus restiden varje dag. Det gör verkligen att man är helt död när man kommer hem. Imorgon är det en kort skoldag och sen är det äntligen ledigt. Jag ska verkligen njuta av ledigheten när jag kommer hem. 

Nu ska jag laga mat och sen gosa ner mig under en filt tillsammans med denna bok jag fick hem igår.

Ta hand om er där ute!

Kram!
Denna kom i brevlådan i går. 
Ser fram emot mycket spännande läsning nu när hösten är på ingång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar